Koopgoot: van place to buy naar place to be

Het winkellandschap in Nederland is al jaren in transitie. Ook A1-winkelstraten als de Koopgoot in hartje Rotterdam zijn druk bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden, bijvoorbeeld door er een atelier aan toe te voegen.

Gepubliceerd in PropertyNL Magazine nr. 12, 19 december 2023

Je kunt het aan Rotterdammers wel overlaten om befaamde, weldoordachte architectuur in de Maasstad plat te slaan met een nuchtere metafoor. Stadion Feijenoord (Brinkman en Van der Vlugt) is al sinds mensenheugenis bekend als De Kuip. Rotterdam Centraal (Benthem Crouwel Architecten, Meyer en Van Schooten, en West 8) is door het stalen dak dat aan de voorzijde lijkt gemaakt van aluminiumfolie, omgedoopt tot de ‘kapsalon’.

Als je een Rotterdammer de weg vraagt naar de Beurstraverse (Pi de Bruin) zal hij je glazig aankijken; de winkelpassage die de Coolsingel onderkruist, staat al sinds de oplevering ervan in 1996 bekend als de Koopgoot.

Podium De Goot

Na ruim 27 jaar behoeft deze typering misschien een kleine nuancering. Sinds half november is er namelijk podium De Goot aan toegevoegd. Je kunt er nu dus niet alleen genieten van ouderwets consumeren, maar ook van kunst, cultuur, lifestyle en ambacht in de winkels en op de straat van de winkelpassage. Vast onderdeel is een fysieke ‘winkel’ aan het centrale plein van de Koopgoot. Deze winkel fungeert als makersplaats waar kunstenaars, ontwerpers en andere creatievelingen tijdens tweemaandelijkse wisselende exposities hun vaardigheden laten zien.

Denim designer

De aftrap is aan Sam Cruden, een wereldberoemde denim designer die tijdelijk in de ruimte haar eigen jeansbar heeft geopend. Op industriële naaimachines kun je je favoriete spijkerbroek laten maken of vermaken. Ook is er de komende twee maanden onder meer ruimte voor Tailors and Wearers, het platform voor het behoud van Afro-Surinaamse klederdracht én winnaar van de Dutch Design Award 2023 in de categorie mode.

‘De Goot is een manier voor makers uit Rotterdam en omgeving om in direct contact te komen met hun doelgroep’, vertelt Femke de Jonge van The Young, het merkontwikkelingsbureau in Rotterdam dat De Goot bedacht en dat verantwoordelijk blijft voor communicatie en programmering. The Young ontwikkelde eerder merken en conceptlanceringen voor bedrijven zoals Fenix, BMW en Ecover, maar ook voor bijvoorbeeld technologiebedrijf Priva en parkeerplatform ParkBee.

De Jonge vertelt dat er wel werkplekken voor creatieve ondernemers zijn in de stad, maar niet op een zichtbare plek midden in het winkelcentrum. ‘Andersom werkt het ook: met het makersatelier voeg je iets toe wat er nog niet is. Behalve met de grote merken, kan de Koopgoot zich onderscheiden met een aanbod dat je niet op andere plekken vindt. Door de samenwerking met kunstenaars kunnen we bovendien de etalages van winkelpanden die van huurder wisselen tijdelijk gebruiken als openluchtatelier voor fotografie of een andere expositie. Zo is er altijd wat te beleven.’

Organische groei

Dat past helemaal in de filosofie van CBRE Investment Management (CBRE IM), manager van het winkelplatform waar de Koopgoot – goed voor 40 winkelruimten en 16.000 m² wvo – deel vanuit maakt. Sarah Vehmeijer, namens CBRE IM verantwoordelijk voor de exploitatie van De Koopgoot: ‘We zien dat de behoefte bij het winkelend publiek aan het veranderen is. Daar wil je als belegger iets mee. De vraag is hoe je precies datgene toevoegt wat een winkelgebied een fijne en aantrekkelijke plek maakt, waar je verrast wordt.’

Dat er, ook in de Koopgoot, in deze tijd wel eens een winkel leegstaat, is niet de reden waarom er naar een nieuwe invulling wordt gekeken. Vehmeijer: ‘Geloof me, er zijn voor winkelgebieden als deze echt makkelijker oplossingen om leegstand in te vullen. Het mooie van deze invulling is dat het zorgt voor organische groei. Door de samenwerking te zoeken komen wij in contact met partijen die doorgaans voor een grote winkelbelegger buiten beeld blijven. Die mensen nemen weer hun eigen achterban mee, mensen die misschien zelden of nooit in de Koopgoot kwamen.’

Ook in de Amsterdamse Poort in de hoofdstad maakt CBRE IM ruimte voor alternatieve invullingen en krijgen vooral ook culturele partijen een plek. Zo organiseert Oscam er tentoonstellingen met lokale kunstenaars.

Invloed op huurstroom

Een invulling met tijdelijke huurders uit de culturele hoek doet wat met je huurstroom in vergelijking met een (internationale) retailer, erkent Vehmeijer. ‘Het kiezen voor iets wat goed is voor een heel gebied past ook bij onze rol op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat je daardoor op de ene plek financieel moet toeleggen, hoop je juist door je investering op een andere plek weer terug te krijgen.’

Het karakter van de Koopgoot, waarbij de Rotterdammers bij het verzinnen van de bijnaam duidelijk een functie voor ogen hadden, verandert volgens Vehmeijer niet wezenlijk. ‘Feitelijk is er altijd dynamiek in de Koopgoot geweest. Uit de overlevering heb ik begrepen dat de Beurstraverse er juist kwam voor de verbinding tussen winkels die tot dan toe gescheiden waren door de drukke Coolsingel. Winkelen blijft. We zien dat de piek in de groei van het online winkelen weer gedaald is naar pre-corona-niveau. Mensen willen nog steeds het liefst naar fysieke winkels. Alleen willen ze daar dan ook iets kunnen eten, elkaar kunnen ontmoeten, nieuwe ideeën kunnen opdoen of bijvoorbeeld hun kinderen kunnen laten spelen.’

Bewuster consumeren

Consumeren is meer dan iets tastbaars kopen, zegt De Jonge. ‘Je kunt ook een workshop of kennis consumeren. Onze werkplaats staat nu in het teken van denim, maar in de komende maanden komen ook design en geluid in alle facetten aan bod. Voor elk type retail kan dit een interessante toevoeging zijn. Vanuit de bestaande winkeliers is er niet voor niets al belangstelling om zich ook bij ons te laten zien of juist iets van De Goot te laten beleven in hun eigen winkels. Het past bij een veel bewustere keuze van consumenten voor spullen en reparatie daarvan.’